Паја Јовановић, Сеоба Срба, 1896

Паја Јовановић, Сеоба Срба, 1896, уље на платну, 127 х 190,5 цм, сигн. доле лево: Паја Јовановић, инв. бр. 340.

Саборски синод на челу са патријархом Георгијем Бранковићем ангажовао је Пају Јовановића, једног од најпознатијих уметника, да наслика монументалну композицију Сеоба Срба под Арсенијем III Чарнојевићем 1690. у циљу излагања на Миленијумској изложби у Будимпешти 1896. Угарска влада је организовањем ове изложбе намеравала да обележи хиљадугодишњицу покрштавања и доласка Мађара у Панонску низију. Представљањем најважнијег догађаја у прошлости панонских Срба требало је истаћи привилегијални положај и трајност присуства српске цркве и народа на овим просторима.

Верзија која се чува у Народном музеју Панчево преноси нам првобитну идеју аутора – приказујући портрет тадашњег српског друштва, уз тежњу ка историјској аутентичности истовремено поседује хероизовану ноту. Заступљени су припадници црквене хијерархије, ратници и обичан народ у збегу са стоком. Дело је насликано 1895-1896. године, пре довршења исправки на монументалној композицији која се чува у Музеју Српске православне цркве у Београду. Потом га је уметник продао загребачком трговцу уметнинама Петру Николићу уз право на уможавање на педесет година. У виду литографске репродукције слика је доспела до многих домова и временом постала национална икона. Народни музеј Панчево уз помоћ градских власти дело откупљује од Марије Радојчић из Панчева 1971. године. Слика нам аутентично сведочи о једном пресудном историјском догађају као и историјском тренутку самог настанка дела, о развоју и стању у уметности и култури српске етније, те стога представља веома вредно дело од националног значаја.

10 гласова